In februari 2023 werkte ik in een zelf geïnitieerde ‘artist-in-residence’ in de Kruisruimte te Eindhoven aan tekeningen op groot formaat en reflecteerde daarin op de figuur Ria Rago, een Florinees meisje dat in de gelijknamige koloniale missiefilm (door pater Simon Buis, 1930) strijdt tegen het gearrangeerde huwelijk met een moslim, in haar weg naar ‘vrijheid’.
Haar verhaal is in 1938 opnieuw geschreven in de adat-roman ‘Ria Rago’, door de Tilburgse priester en indoloog Piet Heerkens (SVD / Societas Verbi Divini). Piet Heerkens verbleef langere tijd op het eiland Flores. Hij schreef verzen in Tilburgs dialect. In 1948 schreef hij het wonderlijke ‘Het Lied van Saka Ladja’, ook een bron in mijn project.
Ik ben gefascineerd door de missiefilms die begin vorige eeuw werden gemaakt in Indonesië en wat we daarin nu eigenlijk zien. Via het tekenen probeer ik Ria Rago te leren kennen. Wat zong zij? Wat/Wie was haar God? Was ze vrij? Is ze familie?
Op 24 februari vond er een kunstenaarsgesprek plaats met Marleen Hartjes.
We draaiden Indonesische muziek uit de collectie van dj Juumah (Jan Van Den Dobbelsteen).
Dichter Jolanda Kooijmans reageerde op zondag 26 februari synchroon met haar poëzie.
Op 20 februari stond er een stuk in het Eindhovens Dagblad over dit project, geschreven door Anneke van Wolfswinkel.
In februari 2023 werkte ik in een zelf geïnitieerde ‘artist-in-residence’ in de Kruisruimte te Eindhoven aan tekeningen op groot formaat en reflecteerde daarin op de figuur Ria Rago, een Florinees meisje dat in de gelijknamige koloniale missiefilm (door pater Simon Buis, 1930) strijdt tegen het gearrangeerde huwelijk met een moslim, in haar weg naar ‘vrijheid’.
Haar verhaal is in 1938 opnieuw geschreven in de adat-roman ‘Ria Rago’, door de Tilburgse priester en indoloog Piet Heerkens (SVD / Societas Verbi Divini). Piet Heerkens verbleef langere tijd op het eiland Flores. Hij schreef verzen in Tilburgs dialect. In 1948 schreef hij het wonderlijke ‘Het Lied van Saka Ladja’, ook een bron in mijn project.
Ik ben gefascineerd door de missiefilms die begin vorige eeuw werden gemaakt in Indonesië en wat we daarin nu eigenlijk zien. Via het tekenen probeer ik Ria Rago te leren kennen. Wat zong zij? Wat/Wie was haar God? Was ze vrij? Is ze familie?
Op 24 februari vond er een kunstenaarsgesprek plaats met Marleen Hartjes.
We draaiden Indonesische muziek uit de collectie van dj Juumah (Jan Van Den Dobbelsteen).
Dichter Jolanda Kooijmans reageerde op zondag 26 februari synchroon met haar poëzie.
Op 20 februari stond er een stuk in het Eindhovens Dagblad over dit project, geschreven door Anneke van Wolfswinkel.
In februari 2023 werkte ik in een zelf geïnitieerde ‘artist-in-residence’ in de Kruisruimte te Eindhoven aan tekeningen op groot formaat en reflecteerde daarin op de figuur Ria Rago, een Florinees meisje dat in de gelijknamige koloniale missiefilm (door pater Simon Buis, 1930) strijdt tegen het gearrangeerde huwelijk met een moslim, in haar weg naar ‘vrijheid’.
Haar verhaal is in 1938 opnieuw geschreven in de adat-roman ‘Ria Rago’, door de Tilburgse priester en indoloog Piet Heerkens (SVD / Societas Verbi Divini). Piet Heerkens verbleef langere tijd op het eiland Flores. Hij schreef verzen in Tilburgs dialect. In 1948 schreef hij het wonderlijke ‘Het Lied van Saka Ladja’, ook een bron in mijn project.
Ik ben gefascineerd door de missiefilms die begin vorige eeuw werden gemaakt in Indonesië en wat we daarin nu eigenlijk zien. Via het tekenen probeer ik Ria Rago te leren kennen. Wat zong zij? Wat/Wie was haar God? Was ze vrij? Is ze familie?
Op 24 februari vond er een kunstenaarsgesprek plaats met Marleen Hartjes.
We draaiden Indonesische muziek uit de collectie van dj Juumah (Jan Van Den Dobbelsteen).
Dichter Jolanda Kooijmans reageerde op zondag 26 februari synchroon met haar poëzie.
Op 20 februari stond er een stuk in het Eindhovens Dagblad over dit project, geschreven door Anneke van Wolfswinkel.